På gång

Här kan du se sådant som är på gång för medlemmar.

Höstkampanj 14/10-3/11

Nu är det dags för årets höstkampanj med utåtriktade aktiviteter för att sprida vår politik till fler medborgare. Den 15 och 17 oktober knackar vi dörr och den 23 och 24 oktober ringer vi medlemmar. Vi kommer även att genomföra ett flertal utåtriktade aktiviteter. Vill du vara med och hjälpa till? Kontakta frida.burman73@gmail.com

Få hjälp med dina motioner 24/10

Välkommen på motionsskrivarkväll där du kan ta med dina idéer på politiska förändringar som du vill se och få hjälp med att göra en motion av din idé. På plats finns Eva Nilsson som ger tips och guidar dig till hur du lägger upp och skriver en bättre motion. Ta gärna med egen dator.

Tid: Drop-in från 18.00. Eva finns på plats till 20.00

Plats: Socialdemokraternas expedition, Östra långgatan 17, 3 trappor.

Samtal mellan S och KD 25/10

Socialdemokraterna för tro och solidaritet (STS) i
Sundsvall bjuder in till ett offentligt samtal mellan S och KD. Med utgångspunkt från våra partiers ideologier kommer  Ulf Bjereld, STS och Liza-Maria Norlin (KD) att samtala kring politiska vägval.

Ulf Bjereld, STS är professor i statsvetenskap, ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet och ledamot av Socialdemokraternas verkställande utskott.

Liza-Maria Norlin (KD) är gymnasielärare, gruppledare för Kristdemokraterna i Sundsvalls kommunfullmäktige, f.d. riksdagsledamot och kandidat till EU parlamentet.

Tid:18.30–20.30  fredagen den 25 oktober 2019

Plats: Programsalen, Kulturmagasinet.

Gratis biljetter bokas på Entré Sundsvall, eller hämtas utanför
programgramsalen kl. 18.15

Knegarpub 25/10

Under rubriken “Döden på jobbet – och de som aldrig kom tillbaka” samtalar tre skyddsombud från olika branscher och riksdagsledamot Ingemar  Nilsson om orsaker och vad vi kan göra åt olyckor på jobbet och ökade antalet sjukskrivna.

Kom och ät en knegarpubsbuffe’ och umgås! Lyssna på paneldebatten och diskutera med dina arbetarrörelsevänner!. Entréavgift 150 kr inklusive buffe’ och alkoholfri måltidsdryck. Puben är öppen mellan 18.00-22.00 för den som önskar köpa öl eller vin. Mat och dryck finns att köpa på plats. Eventet samarrangeras tillsammans med LO.

Tid: 18.00-20.00

Plats: Quality Hotel, Loungen en trappa upp

Medlemsutbildning del 3,  25-27/10

För dig som gått steg 1 (4xsossepolitik) och steg 2. Arrangeras av partiet nationellt men hålls i Sundsvall. Ansök på partiets hemsida https://socialdemokraterna.abf.se/vara-utbildningar/medlemsutbildning/ansokan-del-3/

Sista dag att lämna in motioner 31/10

Det är dags att lämna in motioner till distriktskongressen. Skicka din motion till sap.sundsvall@socdem.se

Feministiska salongen med Veronica Palm 5/11

Socialdemokraternas Veronica Palm från Stockholm besöker Feministiska salongen i Sundsvall för att samtala om feminism.

Mer information kommer.

Plats: Stair Coffice, Sundsvall

Tid: kväll

Representantskap 21/11

På mötet beslutar vi bland annat om representanter till de nya kommunala nämnderna. Tid: 18.30. Information om plats kommer.

Medlemsutbildning del 1 och 2, 23-24/11

Anmäl dig till medlemsutbildning steg 1 eller 2 som båda arrangeras på Hola Folkhögskola utanför Kramfors dessa datum. Tid: 10.00 23/11 till 15.30 24/11. Logi, kost och resekostnader är gratis för dig som medlem. Anmäl dig senast 8 november till https://response.questback.com/socialdemokraterna/medlutbnov19 .

Sista nomineringsdag till distriktskongress 1/12

Sista nomineringsdag av ombud till distriktskongressen 2020. Skickas till sap.sundsvall@socdem.se

Samtalscafé om HBTQ+  3/12

Vilka utmaningar möter HBTQ personer i vardagen? Och hur kan vi som parti bli bättre på att både driva en inkluderande politik och bli en mer inkluderande organisation? Rebecca Lampinen, partivän och ungdomshandledare, guidar oss igenom frågor som normer, maktskillnader och statistik. Vi diskuterar och reflekterar utan dagordning där du får alla möjligheter att tycka till och göra din röst hörd.

Tid:  18.30 3 december

Plats: Charm, Storgatan 34, Sundsvall

Seminarium om USA-valet 18/2

Den 3 November 2020 avgörs presidentvalet i USA. Donald Trump har meddelat att han vill bli omvald. Bland de demokratiska kandidaterna är den före detta vice presidenten Joe Biden en av de populäraste. Bernie Sanders och Elizabeth Warren är andra toppkandidater inom demokraterna. På seminariet pratar vi om opinionen, medierna och politiken. Vilka kandidater är populärast? Vilka politiska frågor kommer påverka valet? Hur är medierapporteringen inför valet? Och vad kan vi förvänta oss av tiden som är kvar till valet?

Om Kajsa Falasca

Kajsa är universitetslektor på Mittuniversitetet och forskar om strategisk politisk kommunikation i det moderna medielandskapet. Kajsa har noga bevakat politiken och kampanjarbetet i USA. Under förra valet i USA anlitades hon flitigt som expertkommentator i Sverige. Hon deltog hon bland annat som expert på P1 och på TV4 nyheternas livesändning om valet.

Tid: 18.00

Plats: Mer information kommer

Styrelseutbildning för s-föreningar 26/4

Vill din s-förening vässa ert arbete riktat till medlemmarna? På den här utbildningen får styrelsen tillsammans identifiera vilka områden ni ska prioritera det kommande året och göra planer för hur ni ska nå dit. Under dagen diskuterar vi s-föreningens huvuduppdrag, vi delar vi med oss av goda exempel från olika s-föreningar och  hur vi kan engagera fler medlemmar. Utbildningen bygger på att ni jobbar som en grupp och ni kommer att ha mest nytta av utbildningen om så många som möjligt från styrelsen medverkar.

När och var?

Utbildningen hålls den 26 april på ABF Västernorrland.  Utbildningen pågår ca 8.30- 15.00.

Vill ni vara med? Anmäl er till arianne.sundman@sundsvall.se